søndag den 25. april 2010

Krise eller kontrast?

Jeg oplever for tiden nogle temmelige store udfordringer i mit liv.

De er så store at de fleste nok ville vælge at kalde det jeg oplever for at have store problemer. Og nogle ville sikkert endda gå så langt, at de ville kalde det en krise.

Og jeg vil da gerne indrømme, at det ind imellem føles temmelig hårdt, og at jeg nogle dage føler mig grå og modløs og ikke kan få humøret opad igen, uanset hvad jeg gør.

Men denne seneste tid i mit liv har også ført en rigtig god ting med sig.

Jeg bliver mere og mere klar over, hvad jeg gerne vil. De stærke og gentagne følelser af at ”det her føles ikke godt” og ”det er ikke det her jeg ønsker” har fået mig til gang på gang at spørge mig selv, hvad det så er jeg vil i stedet. Og jeg tror aldrig før i mit liv jeg har været så klar over, hvad der vigtigt for mig, hvad jeg ønsker mig og hvordan jeg ønsker at føle.

Og jo mere jeg bliver klar over, hvad det er jeg ønsker, jo mere kan jeg tænke på det, drømme om det og tale om det og dermed tiltrække det. Og jeg sender ønsker ud i en lind strøm dagen i gennem lige nu.

Og med al min viden og erfaring med loven om tiltrækning ved jeg, at det alt sammen kan blive til virkelighed.

Så selvom det føles hård, er jeg taknemmelig over mine udfordringer, fordi de hjælper mig til at blive klar over, hvad jeg ønsker.

Og fra nu af vil jeg kalde dem noget andet. I stedet for udfordringer eller problemer eller kriser, som alle signalerer noget uønsket, vil jeg kalde dem for kontrast. For det er det de er. En kontrast der tydeligt viser mig, hvad jeg ikke ønsker, så jeg kan blive klar over hvad jeg i stedet ønsker.

Ordet kontrast er neutralt for mig. Det indikerer ikke, at noget er uønsket. Det signaler blot, at her er der noget jeg kan bruge til at blive klar over, hvad jeg ønsker.

Og hold da op hvor det føles godt at være klar over, hvad jeg ønsker af mit liv :-)

4 kommentarer:

  1. Hvor er det rart at se at du ikke gemmer dig bag en facade i hele dit liv Pernille, men konstant udfordrer dig selv, for det giver altså også et helt andet liv, du for sat dig nogle aftryk og efterlever fuldstændigt Søren Kirkegaards berømte ord, "den der vover mister jordforbindelsen for en stund, men den der ikke vover, mister sig selv'".
    Selvfølgelig giver det nogle omvæltninger i dit liv, men den der aldrig farer vild finder ingen nye veje.
    Jeg har lige lavet et indlæg på min blog om dette.
    Jeg glæder mig til at følge med i dine nye udfordringer.
    Knus herfra Michael

    SvarSlet
  2. Kære Michael, tak for din dejlige kommentar og citaterne, som passer rigtig godt på mig og mit liv lige nu :-)

    Jeg skynder mig over for at læse dit blog-indlæg ....

    SvarSlet
  3. Tak for komplimenterne omkring min blog, det varmer meget Pernille.
    Hvor er ordet kontrast fantastisk i dette tilfælde, for det dækker til fulde hvad man ikke ønsker at tiltrække, kontra hvad man ønsker at tiltrække.
    Hvor er det dejligt at høre hvor åbenhjertig du er omkring din fortid, og det overbeviser kun mig endnu engang om at det er fantastisk den måde du er kommet videre på, den måde du efterlader dine spor på, og arbejder på at hjælpe andre videre i deres udvikling.
    Knus herfra. Michael

    SvarSlet
  4. Wauw, tak Michael, dine smukke ord gjorde mig meget glad :-)

    SvarSlet