torsdag den 28. januar 2010

Forvent det bedste

En af mine dejlige kursister fortalte i tirsdags denne skønne beretning, som jeg har fået lov at bringe her til inspiration (Tak Annette!):

Annette og hendes mand var på vej til en Operagalla-koncert. De var sent på den og der var unummererede pladser, så Annettes mand ærgrede sig højlydt over, at de nu nok ville få nogle dårlige pladser.

Annette foreslog, at de skulle prøve med en anden tilgang, og resten af vejen talte de i stedet om, hvor godt de ville komme til at sidde og glædede sig i fællesskab over de gode pladser, de ville få.

Da de kom frem og gik indenfor, blev de mødt af en venlig mand, som sagde: ”I ligner nogle, der kunne tænke sig at få en god plads” !!!! (jeg får gåsehud, mens jeg skriver dette ;-).

Annette blev noget overrasket, men skyndte sig at sige ja tak! Og mens manden førte dem videre ind i lokalet, forklarede han, at det var gået op for ham, at der vist ikke var siddepladser nok, så han havde lige sat nogle ekstra stole op – og så førte han dem ellers helt op foran, hvor der var blevet stillet 8 ekstra stole frem, 4 i hver side, og de kom således til at sidde på første række!!!

Jeg bliver glad hver gang jeg tænker på denne historie, for den viser hvor enkelt det kan være at bruge loven om tiltrækning til at opnå det vi ønsker i hverdagssituationer. Kunsten er ganske enkelt at forvente noget godt, også selv om situationen ikke lige lægger op til et godt resultat, for vi får, det vi forventer.

2 kommentarer:

  1. En vidunderlig historie :)

    Jeg har skrevet et digt, hvor en strofe lyder således:

    Det som andre tænker
    er et indre spejl
    af hvad du føler for dig selv
    og om du ændres vil

    Parret udstrålede positive følelser, og det fik modtageren til, måske mindre bevidst end det ellers fremgår, at reagere og handle positivt.

    I relationen til andre mennesker er en af måderne at give på (i stedet for at tage) at udstråle positive følelser. Mange, som er i et negativt mønster, er ikke bevidste om dette, men negativitet kræver en del energi fra omgivelserne. Ser man relationen til andre som et regnestykke, hvor det man giver skal opveje det man tager (og det skal gerne give en balance), skal andre have mange positive oplevelser med en som person for at opveje en eller flere negative oplevelser.
    Negative oplevelser kan her være, at man bare har gået og småbrokket sig en hel dag.

    Engang var jeg ikke klar over, hvor meget energi brok kræver af omgivelserne. Jeg blev opmærksom på det, da jeg talte med en person, der fra jeg mødte hende til vi sagde farvel ikke sagde noget positivt overhovedet. Jeg var træt i hovedet bagefter, og gad ikke snakke med nogen.
    Fra den dag satte jeg mig for at nedbringe min mængde af brok! For andres reaktion og overskud er virkelig et spejl af, hvad du udstråler.

    Gode hilsner,
    Søren

    SvarSlet
  2. Jeg er meget enig, Søren, i at andres reaktion er en spejling af os selv. Jeg har fx lagt mærke til, at når jeg i en periode har så travlt med at "tage mig af" andre, at jeg glemmer at være god ved mig selv, så resulterer det hurtigt i at mine nærmeste tager mig for givet og holder op med at give mig kærlig opmærksomhed. Så snart jeg begynder at være god ved mig selv igen, ændrer deres behandling af mig sig i positiv retning!

    SvarSlet