tirsdag den 19. januar 2010

From shit to shift

From shit to shift skrev en af mine facebook-bekendte i går. Da jeg læste det måtte jeg smile – for første gang i 3 dage! (OK, måske overdriver jeg en lille smule!).

Shit” beskrev i hvert fald ret godt, hvordan jeg selv havde følt mig de seneste dage. Min mand og jeg havde haft nogle temmelig store udfordringer (altså ikke med hinanden!) og de havde i den grad påvirket mit humør i negativ retning.

Normalt er jeg god til at være både positiv og optimistisk, men lige i disse dage knækkede filmen og humøret dalede, og det var som om jeg ikke kunne komme ovenpå igen. Jeg tror på, at man skal tillade sig selv at føle følelserne, også de negative. Men jeg tror også på, at man derefter skal lede efter en tanke, der får en til at føle sig bare en lille smule bedre tilpas. Og det lykkedes bare overhovedet ikke for mig!

The ”shift”, skiftet, indtraf først i går, da min mand og jeg kom til at tale om, hvad der virkelig betød noget for os. Det var at vores 4 børn er sunde og raske og har det godt. At vi har hinanden og er sunde og raske selv. Og at vi begge beskæftiger os med det, vi brænder for. Og så at vi bor i Danmark og ikke på Haiti!

Jo mere vi talte om det, jo mere taknemmelige blev vi, og jo bedre følte jeg (vi) mig tilpas. Og vi endte med at være rørende enige om, at det hele vist slet ikke var så slemt, og at hvis vi skulle have 1 livsområde, som ikke var optimalt, så ville vi vælge præcis det samme igen!

4 kommentarer:

  1. Pernille, jeg er sikker på, at det har noget med vejret at gøre, det humør dér! :-)

    Jeg er meget meget enig med dig i, at det er vigtigt at lære at føle sine følelser - også de negative. Det fik jeg vist for alvor på plads under Jeannettes MMM-kursus i sommer, hvor Tia m.fl. forklarede, at man ikke skulle undertrykke negativitet af angst for at manifestere dårligt. UD skal det - der skal ikke fejes noget ind under gulvtæpperne her!

    Når man så har fået lidt luft og fået kræfterne tilbage, kan man så begynde at se sig om efter noget at trække mundvigene opad for igen. Egentlig tror jeg, at både du og jeg har den slags indbygget - vi søger det automatisk.

    Det lyder så skønt, som du og Viggo forenede kræfter og løftede hinanden. I har meget at være glade for, og det er I også. Jeg smiler helt ved tanken - så godt føles det :-)

    (I øvrigt så ser jeg en masse succes på vej til dig arbejdsmæssigt lige om et øjeblik. Du ER Danmarks bedste LOA-coach!)

    Kram og op med fjervingen igen, min ven

    SvarSlet
  2. Kære Toni, det med at give mig selv lov til at føle følelserne, også de negative, er stadig ret nyt for mig. Men de seneste dage fik jeg da både vandet høns i brusebadet og skældt Universet højlydt ud over den elendige leveringsservice ;-)

    Tak for din kommentar, jeg føler mig altid beriget efter at have læst dine kommentarer!

    SvarSlet
  3. Jeg tror det er meget vigtigt ikke at gå og klynke hele tiden, men når der virkeligt er store og tunge ting der fylder så skal der også være plads til nogle dage hvor man er kulsort og giver plads til overvejelserne. Bagefter er taknemmelighed som du skriver altid en god medicin mod tungsind.

    Forhåbentligt begynder I at få hul på problmerne. Jeg sender masser af varme tanker.

    SvarSlet
  4. Tusind tak for de varme tanker, Marina, jeg tror de hjalp, for en (af 2) stor udfordring fandt en løsning i dag - puha, det bragte både stor lettelse og glæde :-)

    Og jeg er meget enig med dig i at der er væsentlig forskel på "dagligt småklynkeri" og så store alvorlige udfordringer.

    Tak fordi du både læste med og kommenterede :-)

    SvarSlet