torsdag den 21. januar 2010

Giv slip på modstanden

De store udfordringer jeg skrev om i det foregående indlæg har fundet en løsning, så der kom champagne på bordet hjemme hos os i går aftes :-)

Og den sidste uges strabadser lærte mig en meget vigtig lektie: det er nødvendigt at acceptere livet som det er lige nu og her, uanset hvordan det ser ud, og uanset hvor ubehagelige nogle af ingredienserne føles, før det kan blive anderledes.

Så længe man kæmper imod, kan tingene ikke blive bedre. Man er nødt til at acceptere omstændighederne som de er lige nu og her. Man er nødt til at være villig til at tage konsekvenserne, uanset hvor ubehagelige de forekommer. Man er nødt til at give slip og holde op med at kæmpe imod. Man er nødt til at nå frem til, at tingene er OK som de er nu – før de kan blive bedre.

Og jeg skal være den første til at indrømme, at det er forbandet svært at gøre i praksis!!!!

Men det jeg oplevede var, at efter at have kæmpet imod i dagevis og følelsemæssigt haft det elendigt, nåede jeg til sidst dertil, hvor jeg ikke orkede mere og var klar til at opgive det hele og tage konsekvenserne, uanset hvad de måtte være. Det betød ikke, at jeg ikke stadig kæmpede med næb og kløer for at finde løsninger, men det betød at jeg opgav modstanden mod, hvad der kunne risikere at ske.

Jeg vil lige tilføje, at jeg slet ikke kunne overskue alle de mulige konsekvenser – men jeg accepterede dem og var villig til at tage dem, hvis det blev nødvendigt. Og det medførte øjeblikkelig en ændring i mine følelser. Det bragte simpelthen så stor en lettelse, at jeg næsten ikke kan beskrive det. Jeg havde kæmpet så hårdt imod og haft det så dårligt. Og lige med et kom jeg til at føle mig så meget bedre tilpas – lettelse er en så meget rarere følelse end desperation og frustration!!!

Og på magisk vis fandt udfordringerne derefter gode løsninger i løbet af ganske få dage.

Der er ingen tvivl i mit sind om, at så længe jeg kæmpede så hårdt imod, kunne der ikke komme en løsning.

Der er heller ingen tvivl i mit sind om, at der er en direkte sammenhæng mellem det, at jeg gav slip og accepterede situationen og dens mulige konsekvenser (og dermed følte mig bedre tilpas uanset omstændighederne), og så det, at der kom en god løsning.

6 kommentarer:

  1. Hej Pernille

    Wauu jeg synes du er sej. Du har gjort noget at det sværeste her i livet, sikke et mod. Jeg beundre dig for det.
    Håber jeg snart når dertil selv.

    Kærlige tanker Kate

    SvarSlet
  2. Tak for din kærlige kommentar, Kate, den gjorde mig meget glad :-)

    SvarSlet
  3. Suverænt indlæg og meget essentielt emne at beherske.

    Jeg vidste, du kunne - har gået og summet for dig de sidste par dage, og det glæder mig sådan :-)

    Du har ret i, at det at flyde med den rivende skrækindjagende strøm er noget at det vanskeligste, man kan komme ud for. Jeg tror, det er et meget menneskeligt instinkt at give sig til at kæmpe for at holde hovedet oven vande, og der skal virkelig øvelse til for at slappe af.

    Suverænt!

    SvarSlet
  4. Kære Toni - tusind tak fordi du har summet for mig, jeg er sikker på det også har hjulpet :-)

    SvarSlet
  5. Hej,
    I behandling af sygdom er første skridt altid at acceptere, at sygdommen er indtruffet. Det er samme princip.

    Det er et princip, som indgår i rigtig mange sammenhænge. I en debat nytter det ikke at tale om løsninger på et problem, før alle har erkendt, at der er et problem, og hvordan problemet bør defineres.

    Ang. personligheden er det værd at dvæle ved sin irritation og spørge sig selv: Hvorfor er jeg irriteret? Jeg tror, alle kender følelsen at, at noget er problematisk og irriterende, men de ved ikke hvad. Og i det tilfælde er det en nedbrydende løsning at satse på, at irritationen forsvinder af sig selv - for måske er den noget mere vedvarende eller grundlæggende.

    Du skrev i et andet indlæg, hvad det bedste spørgsmål til en selv er, og 'konceptet' kan udvides til, at det generelt er godt at stille sig selv spørgsmål. Vil du vide noget om et andet menneske, så stiller du dem et spørgsmål. så hvorfor ikke stille sig et spørgsmål, når man vil vide noget om sig selv?

    Jeg tror, at er ens eneste aktivitet i bare 10 min. at tænke aktivt over, hvorfor man er irriteret (eller yder modstand), så vil svaret ligge tættere på, end man var klar over.

    Søg indad :)

    Gode hilsner,
    Søren
    Ps: Eksempler i praksis på at søge indad er at finde på www.spireforfatter.webbyen.dk

    SvarSlet
  6. Tak for kommentaren Søren. Jeg var lige inde og rende lidt rundt på din hjemmeside; kan se at der er meget god inspiration at hente, når jeg på et tidspunkt vil skrive og udgive en bog!

    SvarSlet