søndag den 7. februar 2010

Hverdagsfnidder - og et godt skift

I dag lykkedes det mig at komme op at skændes først med min 9-årige datter og lidt efter med min 23-årige datter. Det var ikke særlig alvorligt og meget hurtigt overstået, men det var fuldstændig unødvendigt og handlede om nogle tåbelige småting uden betydning - og det er jo mig, der skal forestille at være den voksne!!!

Jeg overvejede et øjeblik om jeg så lige skulle gå ind og sprøjte lidt vand på min mand, som sad inde i et andet værelse, så jeg også kunne blive lidt uvenner med ham (han h a d e r, når man sprøjter vand på ham!) og på den måde nå hele vejen rundt og så få det overstået! - og så grinede jeg ellers lidt godmodigt af mig selv.

Jeg valgte at lade min mand slippe og gik i stedet en tur med hunden, kunne mærke at jeg trængte til at komme lidt ud og lidt væk, så jeg kunne dampe af og falde ned, og lade min stakkels familie være i fred!

Det hjalp og jeg følte mig hurtigt meget bedre tilpas - og så var det, at det pludselig gik op for mig, at jeg havde gjort  noget virkelig godt "helt automatisk" - og så blev jeg faktisk helt glad!

Med mit kendskab til loven om tiltrækning ved jeg, at når jeg føler mig dårligt tilpas, er det en rigtig god ide at spørge mig selv "hvad vil jeg hellere?" eller "hvad vil få mig til at føle mig bedre tilpas?" og så gøre det.

Og det var lige præcis det jeg havde gjort, men helt uden først at spørge - helt automatisk havde jeg bare gjort noget, der fik mig til at føle mig bedre tilpas - og det har holdt resten af dagen :-)

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Din historie er et glimrende eksempel, på hvordan ret komplicerede øvelser - som at vende negative automattanker til positive - kan blive så indbygget i en, at de netop stadig er automatiske, bare med omvendt fortegn.

    Sker det, at det reaktionsmønster du beskriver, bliver en automathandling, kræves langt mindre energi for at udføre den. Næste skridt er på ny at begynde at tænke over automathandlingen, men nu ud fra perspektivet: "Hvor er jeg dog glad for, at jeg udfører disse handlinger helt automatisk."

    Denne meta-handling vil påvirke et i forvejen positivt mønster til dels en god psykisk effekt (livskvalitet), og dels at endnu flere gode handlingsmønstre vil opstå automatisk. For erfarer hjernen, at denne type reaktion giver øget livskvalitet, vil vores psyke helt automatisk søge at udbrede både positiv automathandling og meta-handlingen at tænke over glæden ved den.

    Ved øvelse kan positive mønstre og tanker ligefrem blive en del af vores identitet :)

    For mit vedkommende har netop et sådant forbedret reaktionsmønster gjort mig i stand til at skrive skønlitteratur. Og den aktivitet giver mig nu så megen livskvalitet, at jeg VIL være forfatter - det hele startede med at arbejde med tankerne.

    Gode hilsner,
    Søren

    SvarSlet
  2. Kære Søren - tak for en meget, meget interessant kommentar. Jeg blev især glad over at læse dette:

    "For erfarer hjernen, at denne type reaktion giver øget livskvalitet, vil vores psyke helt automatisk søge at udbrede både positiv automathandling og meta-handlingen at tænke over glæden ved den."

    - sikke en herlig positiv kædereaktion!!!

    Jeg ser frem til at læse din første bog :-)

    SvarSlet