tirsdag den 11. januar 2011

Derfor bør du slette ordet “burde” fra dit ordforråd ;-)

Er der en masse ting,du burde gøre, som du bare ikke får gjort?

Eller ting du ikke burde gøre, som du alligevel bliver ved med at gøre?

Sådan havde jeg det i hvert fald selv rigtig meget tidligere. Og det føltes aldrig særlig rart!

Men sådan har jeg det ikke mere; jeg har nemlig fjernet ordet burde fra mit ordforråd! Det føles så meget bedre og jeg savner det ikke det mindste!

Som jeg ser det, er de ting vi føler, at vi burde gøre, ikke noget der kommer inde fra os selv. Det er andres mening; mors & fars mening, familie, venner og bekendtes mening, matematiklæreren fra 3. klasses mening, journalisters og politikeres mening, autoriteter og eksperts mening, samfundets mening, osv., osv. Det er hvad de mener, jeg burde gøre. Eller hvad jeg tror, at de mener, jeg burde gøre!

Og af en eller anden grund føles det ikke godt for mig at gøre det…. jeg mener, ellers havde jeg jo bare gjort det allerede, ikke?

Jeg lærte en fantastisk øvelse af Louise Hay for nogle år siden, som fuldstændig ændrede mit forhold til burde:

• Tænk på et eller andet som du føler at du burde gøre

• Erstat så ordet burde med hvis jeg virkelig ville, så kunne jeg

Kan du mærke forskellen? Jeg kan stadig huske hvor lettet jeg følte mig, første gang jeg prøvede denne øvelse. Den fik mig til at føle mig så meget bedre tilpas! Og jeg har brugt den flittigt siden.

Efter min mening er der ikke noget som helst som du eller nogen anden burde gøre; ikke engang fjerne ordet burde fra dit ordforråd ;-)

Men hvis du virkelig vil, så kunne du jo… ;-)

2 kommentarer:

  1. Hvor bliver jeg i godt humør over at læse dit indlæg Pernille, specielt det med andres forventninger til os, selvudvikling handler dybest set om at vikle sig ud af andres forventninger til os, og tage ansvar for vores eget liv, jeg har nu fjernet ordet burde fra mit ordforråd, der var alligevel ikke plads til det.
    God aften til dig og dine.

    SvarSlet
  2. Ha-ha, Michael, du fik mig til at grine højt :-)

    "selvudvikling handler om at vikle sig ud af andres forventninger" - den er helt skøn!!!!

    Tak for en både klog og munter kommentar; den er yderst værdsat som altid :-)

    SvarSlet