onsdag den 19. januar 2011

Det du i virkeligheden ønsker dig er at føle dig bedre tilpas

I lang tid troede jeg, at loven om tiltrækning mest af alt handlede om at føle sig god tilpas hele tiden. Og at jeg var ”nødt” til at føle mig godt tilpas hele tiden, for at kunne opnå det, jeg ønskede. Så når jeg ikke følte mig godt tilpas, troede jeg at jeg havde gjort et eller andet ”forkert”.

Men efterhånden er det gået op for mig, at det ikke så meget handler om at føle mig godt tilpas, men snarere om at finde en måde at komme til at føle mig bedre tilpas i forhold til hvor jeg er lige nu.

Dagen lang tager vi beslutninger, gør en masse ting, undlader at gøre en masse andre ting, tænker en masse tanker, er i forbindelse med andre mennesker, osv., osv. Og det får os alt sammen til at føle på en bestemt måde. Meget forenklet kan man sige, at noget af det får os til at føle os godt tilpas og noget af det får os til at føle os dårligt tilpas. Og så er der selvfølgelig en masse nuancer inden for godt og dårligt.

Og dagen lang gør vi hele tiden vores bedste for at finde måder at komme til at føle os bedre tilpas ud fra hvordan vi føler os tilpas lige nu og her. Vi er som regel bare ikke opmærksomme på dette og gør det derfor ubevidst.

Lad mig komme med nogle eksempler:

Hvis man fx føler sig deprimeret, vil det at tænke på noget som får en til at føle sig vred få en til at føle sig bedre tilpas, fordi vrede føles bedre end depression (i hvert fald for de fleste). At føle sig vred føles måske ikke godt, men det føles bedre i forhold til hvordan man følte inden.

Hvis man føler vrede, vil det at gøre noget eller tænke på noget, som får en til at føle sig frustreret, få en til at føle sig bedre tilpas, fordi frustration føles bedre end vrede (for de fleste), selv om det ikke føles godt at føle sig frustreret.

Hvis jeg føler mig frustreret over noget, min 10-årige datter gør (eller ikke gør!) og jeg råber ad hende, får det mig til at føle mig bedre tilpas lige mens det står på, også selvom det ikke føles godt bagefter.

Uanset hvordan vi føler os tilpas, prøver vi hele tiden at finde en måde at komme til at føle os bedre tilpas på. Og det er slet ikke det samme som hele tiden at prøve at komme til at føle os godt tilpas!

For mig har denne indsigt gjort en stor forskel. Det har ligesom taget lidt af presset af. Det betyder nemlig at:

• jeg ikke behøver føle mig godt tilpas hele tiden (pyha, sikke en lettelse)

• jeg bare kan gøre mit bedste for at komme til at føle mig lidt bedre tilpas

• jeg ikke behøver at være så hård ved mig selv, når jeg ind imellem kommer til at gøre noget, som går ud over andre (det var måske den eneste måde jeg i det øjeblik kunne komme til at føle mig bedre tilpas, så det har i virkeligheden ikke noget med dem at gøre)

• jeg ikke behøver at tage det så tungt, når andre gør noget, som går ud over mig (det var måske den eneste måde de i det øjeblik kunne komme til at føle sig bedre tilpas, så det har i virkeligheden ikke noget med mig at gøre).

Der er der ikke nogen følelser, som er “forkerte”. Men vi kan altid prøve bevidst at finde en anden tanke eller gøre noget andet, som vil få os til at føle os bare lidt bedre tilpas end vi gør lige nu og her. Og som altid bliver det lettere og lettere jo mere vi øver os på det :)

4 kommentarer:

  1. Tak for det indlæg. Godt stof til eftertanke.
    Kh
    Monika

    SvarSlet
  2. Dejligt indlæg Pernille, vi kan ikke føle os godt tilpas hele tiden, (vi er heldigvis ikke robotter), så vi må bare erkende at bare det at bevæge os fra en negativ tilstand, til en mindre negativ tilstand er en dejlig gevinst på vej mod positivitet.
    God aften til dig og dine.

    SvarSlet
  3. @Monika - jeg er glad for at have inspireret til eftertanke!

    Tak fordi du tog dig tid til at skrive en kommentar :-)

    SvarSlet
  4. @Michael - nej vi er heldigvis ikke robotter! Tværtimod er vi propfyldt med følelser!

    Det er underlidt at tænke på, men indtil for 3 år siden tillagde jeg ikke mine følelser nogen værdi; de var der bare. Og de skulle helst kontrolleres!

    I dag bruger jeg konstant mine følelser til at guide mig; jeg tager beslutninger ud fra hvordan det ene føles i forhold til det andet, jeg skifter emne når mine følelser fortæller mig at jeg er på afveje, osv, osv. Hvor er jeg glad for at have lært at lytte til mine følelser. Og rumme andres følelser :-)

    SvarSlet